Deity in Eindhoven wil webshops efficiënter en aantrekkelijker maken

In de hip verbouwde oude Philipsfabriek TQ op Strijp T passen het softwarebedrijf Deity en Jamie Maria Schouren (29) uitstekend. Deity is een trendy bedrijf waar getalenteerde ict mensen zich thuis voelen. „We proberen het onze mensen naar de zin te maken. Games, goede lunches en spontane activiteiten. We hebben zelfs een eigen kapsalon waarin onze office manager, die ook kapster is, onze mensen en hun gezinsleden knipt."

 

 

Schouren komt uit Maastricht, maar voelt zich sinds haar opleiding Industrial Design op de TU/e volledig Eindhovens. „Al tijdens mijn studie werkte ik bij onder meer Any Lamp (Lamp Direct, red.) als verantwoordelijke voor de technologie. Toen al zag ik waar je tegenaan loopt bij een snelgroeiende webshop."


Pools ontwikkelteam met ict-ers
Een belangrijke rol speelt het Poolse Krakau in de loopbaan van Schouren. „Al bij Any Lamp hebben we een ontwikkelteam met ict-ers opgezet. Ik ging maandelijks naar Krakau en werkte er met goed opgeleide en getalenteerde ict-ers. Toen ik in 2016 voor mezelf begon zijn zij met me meegegaan om te werken als dienstverlener voor webshops."
Een jaar later kwam Schouren Roland Bastiaansen (46) tegen, die haar compagnon werd. „Hij heeft veel ervaring in de mede door hem opgerichte ict-gigant Docdata. Hij werkte daar met de groten onder de webshops, waaronder Zalando, Ferrari en de Bijenkorf. We zagen samen grote kansen als we die software voor het midden en kleinbedrijf beschikbaar konden stellen. Daarom voegden we onze bedrijven samen en we vulden elkaar goed aan. We zijn in totaal met 26 mensen in Nederland en Polen."


Specialist op het gebied van webshop
Schouren profileerde zich intussen als specialist op het gebied van webshops. „Tijdens lezing in de hele wereld is mijn boodschap dat webshops niet bij iedere innovatie hoeven worden vernieuwd. Hou wat je hebt en waarin je soms miljoenen hebt geïnvesteerd en maak gebruik van extensies om de functionaliteit uit te breiden."
Volgens Schouren verplaatst de webshop zich naar de mobiele telefoon. „Vroeger maakten we een website ook geschikt voor het mobieltje, tegenwoordig ontwerpen we voor het kleine scherm. Daarnaast werken webshops steeds vaker via instagram, facebook of grote sites als Amazon of Bol.com. Een andere nieuwe ontwikkeling is dat je koopmomenten creëert. Bijvoorbeeld dat je via het scherm van je auto geattendeerd wordt op een koopje als je in de buurt bent van de winkel."


Trend mede bepalen
Zo proberen Schouren en haar compagnon de trend in de webshops mede te bepalen. Als basis bieden ze een softwarepakket voor een goede webshop aan via open source. „Dat betekent dus gratis; maar het was onze beste zet ooit. Binnen een jaar waren er 85.000 webshops wereldwijd die ons programma hebben gedownload en zijn gaan gebruiken. Ze kloppen bij ons aan voor ondersteuning en om met extensies de functionaliteit beter en mooier te maken. Dat is ons verdienmodel."
Bij de Amerikaans softwaregigant Big Commerce was Deity niet onopgemerkt gebleven zegt Schouren. „Die wil de Europese markt op en wij kunnen dat met onze producten ondersteunen. Zij verkopen daarnaast producten van ons aan hun klanten. Wij willen innovatief bezig blijven, maar hoeven niet per se veel te groeien in aantal werknemers. De deur staat altijd open voor talent hoor, maar we houden geen campagnes om die te werven. Als we hier in deze mooie omgeving met deze ploeg leuke dingen blijven doen groeit onze omzet toch wel."

 

bron.

Terug