CTOUCH is helemaal thuis op historische grond

 

BERNARD GOSSELINK

 

Strijp-T, Achtseweg-Zuid, de 3de verdieping van gebouw TQ3, dat is het kersverse onderkomen van CTOUCH één van Eindhovens groeibriljanten. CTOUCH is opgericht door drie oud-Philipsmannen en laat gebouw TQ nu net het voormalige hoofdkantoor van Philips zijn, waar onder andere ASML, NXP en Philips Medical uit ontsproten. Toeval? We praten met mede-oprichter Bernard Gosselink, over deze bijzondere plek, de prijs van de groei en de reis van krijtje naar touch.

 

 

Atoomschuilkelder en paardenlift

De liften in gebouw TQ zijn bezet door bouwvakkers en met een kopje verse koffie uithijgend van de zes trappen ontkom je niet aan de pracht van het nieuwe huis van CTOUCH.
Bernard: 'Er moet nog hier een daar een glazen wandje geplaatst worden, een stuk vloerbedekking, wat lampen, maar dan is het af. We zijn kneitertrots dat we op deze locatie mogen zitten. Gebouw TQ is het oude hoofdkantoor van Philips, met een traditionele indeling van kleine kantoortjes. Er was nog een atoomschuilkelder en daar vond men nog een schakelbord waarmee voor alle plants de elektriciteit geschakeld werd. Nog uit de koude oorlog. Het was hier net Tsjernobyl; alles was er nog maar de mensen waren weg. Het verhaal gaat dat Frits Philips vanuit zijn kantoor alle andere kantoren kon zien en zo controleerde of daar 's morgens vroeg al licht brandde. Er is nog een gigantische lift operationeel voor de paarden die Philips Medical gebruikte om de medische apparaten te testen.
Mooie geschiedenis. De verbouwing is schitterend gedaan, het afbouw niveau is zo hoog dat het voelt als nieuwbouw, maar dan wel met de authentieke sfeer.' 

Bernard: 'We hebben 15 jaar met veel plezier op het industrieterrein bij de Anthony Fokkerweg gezeten, maar dat werd te klein en het was bijvoorbeeld voor stagiaires onbereikbaar met het openbaar vervoer. Onze afdelingen sales, marketing en service zijn enorm gegroeid en dat vraagt een grotere, inspirerende werkplek. Op Strijp-T zijn alle faciliteiten goed, we zitten tegenover het station, met een middagwandelingetje stap je zo het bruisende leven in, we krijgen nog een complete daktuin. Er gebeuren hier hele mooie en spannende dingen. We zitten hier tussen de grote spelers, we voelen ons nog klein, maar dat is met een omzet van 35 miljoen en 50 medewerkers allang niet meer zo. We zijn een serieuze partij in de markt van Large Format Touch Displays, met een stevige positie in Europa.'

 

 

Alles is touch!
Bernard: 'In de klaslokalen zijn jaren geleden de schoolbordkrijtjes vervangen door de digiborden en wij zijn als eerste gestart met de vervanging daarvan door groot formaat touch displays. Een mooie, grote markt waar we met touch-technologie een sterke positie verwierven. Nu zie je dat ook de zakelijke markt geïnteresseerd raakt in deze touchschermen. Microsoft, Google en Cisco stappen nu ook in. Met onze Leddura 2meet serie stimuleren wij samenwerking op afstand door de collaboratie van mensen in een vergaderomgeving te versterken. Het werkt met Skype voor Business en daarmee is het scherm een middel om informatie direct te
delen en de wereld kleiner te maken. Iedereen weet ondertussen hoe 'touch' werkt. Ook zakelijk, vroeger verkochten wij aan de IT-manager of een faciliteitsmanager, nu praten wij met innovatiemanagers die nieuwe technologie moeten integreren in de workflow.
Dat is belangrijk, want je kunt niet een scherm ophangen en hopen dat de mensen dat oppikken. Dat vraagt een leerproces, mensen moeten een drempel over, dan pas ontstaat waarde en resultaat.'


Kantoor als showroom
Bernard: 'Een belangrijke toepassing van de schermen is 'CTOUCH Leddura 2meet', daarmee start je vergaderingen, ook op  afstand, je nodigt mensen uit in Outlook, je boekt de vergaderruimte en alles wat in de vergadering passeert deel je direct met de participanten. Skype voor Business waar het op draait is onderdeel van Office 365 van Microsoft dus heel veel grote bedrijven kunnen zo hun boodschap en hun werk stimuleren. 'CTOUCH Leddura 2share' is de oplossing waarmee je gemakkelijk content van je telefoon of tablet deelt. Je logt in en connect met het scherm en stuurt snel en draadloos grafieken, rapporten, notulen
naar het scherm en andersom. Hiermee kun je ook videobellen.

 

B-TOO


Groeien is duur!
Bernard: 'Dit nieuwe pand is natuurlijk een magneet in onze 'battle for talent', zonder goede mensen gaan we niet groeien. Vorig jaar hadden we 25 kerstpakketten nodig, nu 50. Maar ook service bijvoorbeeld. We hebben enkele oud-Philipscollega's aangenomen
met een bak ervaring en die hebben in no-time een krachtige serviceorganisatie opgetuigd. Dat is nu geen issue meer, dat geeft een positieve flow. Ook innovatie heeft continu aandacht nodig. Samen met Harman Kardon hebben we nieuwe speakers ontwikkeld
en met 25 studenten van Delft onderzoeken we wat er leeft bij jongeren, waar het naartoe gaat. Iemand van 20-25 denkt nu eenmaal anders, daar moeten we blijven aansluiten. Dat levert heel concrete informatie op.
We maken een goede groei door, maar dat vergt wel een gigantische investering, niet alleen financieel.
Ook in tijd en energie, je moet die groei goed managen. Voor mij en mijn compagnons Remmelt
van der Woude en François Barlinckhoff is dat de permanente uitdaging.

 

bron: Eindhoven Business

Terug